Verkorte aanvraag tot max € 500,- (geen schuld).

Voor een urgente nood tot max € 500,-, kun je een verkorte aanvraag indienen. 

Wat hebben we nodig:

  • Een aanvraag via het standaard aanvraagformulier
  • Sociale rapportage
  • Kopie ooievaarspas
  • Kopie bankpas
  • Inkomsten en uitgaven kunnen in het aanvraagformulier op €0,- worden gezet
  • Geen bankafschriften nodig  

Een verkorte aanvraag kan eenmaal per jaar worden aangevraagd. Uiteraard is hier maatwerk mogelijk. 

Aanvraag indienen

Standaard aanvraag voor meer dan € 500,-  of een schuld?

Wil je een aanvraag indienen voor diensten en/of goederen die totaal meer dan € 500,- zijn óf wil je een bijdrage om een schuld op te lossen? Dan zijn de standaard voorwaarden van toepassing:

  • Vul alle inkomsten en uitgaven in
  • Voeg de bankafschriften (in PDF) van de afgelopen 2 maanden tot heden bij
  • Schrijf een sociale rapportage

Wat kan aangevraagd worden?

Het Suppletiefonds voorziet in een financiële bijdrage om dreigende schuldensituaties op te lossen zodat er perspectief ontstaat. Het gaat om dreigende schulden die kunnen leiden tot huisuitzetting, afsluiting van energie en/of water en schulden bij de zorgverzekeraar. 

Hoe kan worden aangevraagd?

Gebruik het standaard aanvraagformulier.

De benodigde stukken zijn:

  • Een bewijs van inkomen
  • Bankafschriften van de afgelopen 2 maanden
  • Een recent schuldenoverzicht, het saldo van deze schulden en hoeveel daar momenteel per maand op afgelost wordt
  • Van de schuld die wordt aangevraagd een recente opgave van deze schuld op briefpapier van de schuldeiser. Hier moet duidelijk op te vinden zijn wat het totale bedrag is, de datum wanneer de schuld is opgevraagd, het kenmerk en IBAN. 
  • Andere bewijsstukken die noodzakelijk zijn voor de aanvraag (bv. beschikking of bereidheidsverklaring bewindvoering).

De besluitvorming

De Commissie Suppletiefonds beoordeelt de aanvragen. Zij komt in 2024 bijeen op de volgende data:

  • 16 januari
  • 6 februari
  • 5 maart
  • 2 april
  • 7 mei
  • 4 juni
  • 2 juli
  • 3 september
  • 1 oktober
  • 5 november
  • 3 december

Uiterlijk 1 week voor de vergadering moet de aanvraag ingediend zijn. Aanvragen die niet kunnen wachten tot de volgende vergadering worden tussentijds direct opgepakt door SFDH.

LET OP: aanvragen voor het oplossen van een schuld bij de zorgverzekering vóór 31-12 kunnen uiterlijk in de vergadering van 3 december behandeld worden! Deze aanvragen kun je vanaf nu indienen. En niet later dan 30 november.

Er is ook een spoedprocedure als er geen uitstel van dreigende maatregelen wordt gegeven door de schuldeiser. Bel SFDH voordat je een spoedaanvraag doet.

Niet eens met het besluit?

Kan jij je niet vinden in het besluit van de Commissie Suppletiefonds, dan kan je een schriftelijk Verzoek tot Herziening indienen bij het Algemeen Bestuur van SFDH.
 

Specifieke doelgroepen

SFDH heeft speciale aandacht voor:

  • Kwetsbare jongeren tussen de 18 en 22 jaar (denk bijvoorbeeld aan jongeren die uit de Jeugdzorg komen en op zichzelf gaan wonen). Graag helpen wij jongeren met een zorgeloze start
     
  • Ouderen 70+. Ook aanvragen ter bestrijding van eenzaamheid - in de breedste zin van het woord -  zijn hier van harte welkom!
     
  • Vrouwen die uit een kwetsbare situatie komen (denk aan huiselijk geweld of mensenhandel)

Bel ons om naar de mogelijkheden te vragen via 070 711 39 06.

 

Een aanvraag VBS is voor ex-zelfstandigen die hun voormalig bedrijf administratief niet kunnen afsluiten. Een bijdrage is bedoeld om de boekhouding administratief af te sluiten van een voormalig bedrijf.

Aanvraagprocedure

Volg de standaard procedure. Voeg daarnaast toe:

  • Een recente offerte van een administratiebureau (SFDH beschikt over een lijst van bureaus)
  • Een uitschrijving KvK

Wie vraagt aan?

 Gemeente Den Haag afdeling Financiële Hulpverlening en Fivoor MJD kunnen een aanvraag VBS doen.  

  • In principe zal een uitkering niet hoger zijn dan  € 1.500 inclusief BTW.

Niet eens met het besluit?

Kan jij je niet vinden in het besluit van SFDH, dan kan je een schriftelijk Verzoek tot Herziening indienen bij het Algemeen Bestuur.

Soms denk je als hulpverlener: wat zou het fijn zijn om een potje te hebben waar mijn hele team snel kleine bedragen uit kan halen t.b.v. een urgente nood voor een klant. Denk bijvoorbeeld aan wat euro's voor boodschappen, een tramkaartje voor naar het ziekenhuis, € 5,- voor de eigen bijdrage bij de apotheek, etc.  SFDH kan dan een bedrag beschikbaar stellen onder de volgende voorwaarden:

  • Er kan maximaal € 350,- aangevraagd worden voor je organisatie.
  • De giften zijn uitsluitend bestemd voor Haagse inwoners.
  • Jouw organisatie is een actief samenwerkingspartner van SFDH en jij bent bekend bij (1 van) de medewerkers van SFDH.
  • Jullie zien jullie klanten regelmatig op kantoor, in het buurthuis etc. 
  • Per klant kan totaal maximaal € 25,- vergeven worden aan zaken die urgent zijn.
  • Het noodpotje is voor partnerorganisaties die geen geld van de klant in beheer hebben  (zoals budgetbeheerders en bewindvoerders - zij kunnen vanuit de beheerrekening een klein bedrag overmaken naar de leefgeldrekening).
  • Er is een vast contactpersoon binnen het team/de organisatie die dit aanvraagt en de verantwoording heeft over de uitgifte.
  • Als het potje (bijna) leeg is ontvangt SFDH een overzicht van hoeveel personen er met welk bedrag en met welk doel geholpen zijn.
  • Vervolgens kan er opnieuw een bedrag van maximaal € 350,- aangevraagd worden.
  • Er is sprake van het '4-ogen' principe. Minimaal 2 personen binnen de organisatie zijn op de hoogte van de uitgifte.
  • De aanvraag kan ingediend worden via het standaard aanvraagformulier, bij naam klant kun je je eigen naam en geboortedatum invullen, de inkomsten- en uitgavenvelden kun je op € 0,- zetten.
  • Het bedrag wordt op de IBAN van jouw organisatie overgemaakt.

Aan Haagse burgers die uit de hulpverlening komen en een woning zoeken wordt regelmatig door de potentiële verhuurder gevraagd om iemand te vinden die garant staat voor de huur. In sommige situaties kan SFDH deze garantstelling bieden. 

Garantstellingen

De garantstelling vanuit SFDH is in principe alleen een contract op papier. Hierin staan afspraken die nagekomen moeten worden door verhuurder, huurder en SFDH. Dit contract wordt door de 3 partijen ondertekend. Garantstelling is een garantie voor de verhuurder dat wanneer de huurder, om wat voor reden dan ook, de huur niet zou kunnen betalen, dat de verhuurder de achterstallige huur (tot een maximum bedrag) kan verhalen bij de garantsteller, in dit geval SFDH.

We gaan ervan uit dat de garantstelling alleen een afspraak op papier is. Klant betaalt de huur altijd op tijd. De garantstelling zorgt er enkel voor dat een verhuurder de kamer/woning aan de betreffende persoon wil verhuren.

Bij de afspraken in het contract staat o.a. dat de verhuurder bij 1 maand achterstand dit meldt bij de hulpverlener die de aanvraag heeft ingediend én bij SFDH. Ook staat erin dat als er niet meer aan de betalingsverplichting voldaan kan worden, het huurcontract wordt opgezegd.

Voor meer info bel ons. We nemen dan meteen de casus door, om te kijken of jouw klant voor een garantstelling in aanmerking komt.

Studiefonds Haagse Dreamers

Als jongere zonder verblijfspapieren kun je studeren in Den Haag. Ben je jonger dan 30 jaar, heb je of behaal je een Nederlands middelbare schooldiploma Havo/VWO/MBO en wil je studeren in Den Haag?

Check dan hier of je aan de voorwaarden voldoet en hoe je een aanvraag kan laten doen.

Voor vragen kun je mailen naar: dreamers@hhs.nl.

 

Proceskostenfonds

Heeft jouw client een meningsverschil met de verhuurder over huur, servicekosten of onderhoud? En is de huurcommissie hiervoor ingeschakeld, maar reageert de verhuurder niet? Je kan dan juridische hulp vragen bij de gemeente. De kosten voor een huurrechtadvocaat kunnen mogelijk gedekt worden vanuit het proceskostenfonds

De huuradviseurs  van de Gemeente helpen met de aanvraag voor het proceskostenfonds. Het fonds kan alleen door hen aangevraagd worden, want zij toetsen vooraf de haalbaarheid van een proces. 

Kijk voor meer info en voor het aanvragen van juridische hulp op deze site.