De belangrijkste stappen:

  1. Vul altijd het digitale aanvraagformulier in (papieren formulieren of losse mails met bijlagen kunnen niet in behandeling worden genomen);

  2. Stuur de sociale rapportage/motivering en evt. andere benodigde bijlagen in het digitale aanvraagformulier mee;
     

  3. Als je het aanvraagformulier invult, kun je deze eventueel tussentijds opslaan en later opnieuw openen. Je ontvangt een link waarin je de achternaam + geboortedatum dient in te vullen. LET OP: soms komt deze mail in je spambox.

Naar het aanvraagformulier

Praktische tips 

Sociale rapportage/ motivering

  • Schrijf een duidelijke motivering en gebruik de vragen in het aanvraagformulier als ondersteuning.
  • Beschrijf de persoonlijke situatie van klant zodat we snel een besluit kunnen nemen.
  • Beschrijf hoe het probleem of de schuld is ontstaan
  • Beschrijf wat er nodig is om het probleem op te lossen. 
  • Gebruik het e-mailadres van je werk. 

Bijlagen

Wat is er nodig zodat SFDH tot een goed besluit kan komen:

  • Bankafschriften van de (spaar)rekeningen van de laatste 2 maanden (officiële PDF-downloads of kopietjes van papieren afschriften op volgorde van datum, geen losse foto's, filmpjes, Whatsapp-berichten of screenshots); 
  • Als er schulden zijn: een schuldenoverzicht;
  • Als een schuld wordt aangevraagd een recente opgave van deze schuld op briefpapier van de schuldeiser. Hier moet duidelijk op te vinden zijn wat het totale bedrag is, de datum wanneer de schuld is opgevraagd, het kenmerk en IBAN. 
  • Vraag je tandartskosten aan? Voeg dan een begroting van de behandeling toe.
  • Andere noodzakelijke brieven of bewijzen om de aanvraag te verduidelijken. 
  • De inkomsten- en uitgaven velden kunnen op € 0,- worden gezet als een apart budgetplan in de bijlagen wordt toegevoegd.

Voor witgoed, bedden, fietsen, stoffering (vinyl en gordijnen) en brillen op sterkte hoeft geen begroting worden opgevraagd. Wij hebben hiervoor vaste leveranciers. 

Inkomen en schulden

  • Benoem alle inkomsten en uitgaven die er zijn (van alle personen die tot het huishouden behoren).
  • T.b.v. een schuld vaste lasten: Benoem de reden/oorzaak waarom iemand deze schuld(en) heeft gekregen.
  • Beschrijf wat de klant zelf kan oplossen of zelf al opgelost heeft. 
  • Benoem wat er op dit moment gedaan wordt aan de financiële situatie (doorbetaling vanuit uitkering, stand van zaken omtrent aanvraag budgetbeer en/of bewind, beslag opheffen, etc.).
  • Geef aan welke ‘voorliggende voorzieningen’ aangevraagd/uitgezocht zijn en wat daarvan het resultaat is.